מכשיר קסמים או כלי לחימה? חפץ רומי עתיק ואפוף מסתורין התגלה בבריטניה

למרות מחקר מאומץ ובדיקה מעמיקה של חפצים דומים שהתגלו באירופה, הדודקהדרון עדיין נשאר אחת התעלומות הגדולות של עולם הארכיאולוגיה • "ייתכן כי לעולם לא נדע במה מדובר. כל שידוע הוא שהפריט הזה נקבר באדמה בכוונה תחילה"

הדודקהדרון - חפץ רומי אפוף במסתורין. צילום: Norton Disney History and Archaeology Group

חפץ קטן ומיוחד מאוד, שפריטים בודדים שלו נמצאו עד כה ויוצר על ידי הרומאים, מעורר שאלות רבות בקרב קהילת המדע ונותר בגדר תעלומה עד עצם היום הזה. החפץ המדובר בעל צורה של הדּוֹדֵקָהֶדְרוֹן (פאון עם 12 צלעות מחומשות), וכולל תריסר חורים מכל צד ומעין כדורים בולטים המעטרים אותו.

עד כה, למרות מחקר מאומץ ובדיקה מעמיקה של תיאורים רומיים שונים, לא נמצא שום אזכור לחפץ או תיאור של השימוש בו, למרות שככל הנראה מדובר בפריט יקר ערך שפעמים רבות התגלה כשהוא מאוחסן עם אוצרות אחרים.

אז למה בעצם ההדודקהדרון שימש?, צילום: Norton Disney History and Archaeology Group

הפריט הנוכחי, שהתגלה בעיר נורטון דיסני שבאנגליה, הינו אחד הגדולים שנמצאו עד כה; גובהו שמונה סנטימטרים ומשקלו 245 גרם. בסך הכל נמצאו עד כה 33 פריטים מסוג זה בבריטניה, כאשר ברחבי אירופה נמצאו בנוסף עוד 70.

לדבריו של החוקר ריצ'רד פרקר, מזכיר קבוצת ההיסטוריה והארכיאולוגיה של נורטון דיסני, "זוהי זכות מאוד גדולה להחזיק פריט כה עתיק, שנקבר באדמה לפני כ-1,700 שנים. עם זאת ולמרות כל המחקרים שנעשו על הדודקהדרון, אנחנו עדיין לא יודעים להגיד למה שימש החפץ המסתורי הזה" אמר.

הוא הוסיף כי "כשמוצאים חפצים מיוחדים ומסתוריים כאלו, הדמיון מתפרע עם השערות שונות ביחס לממצאים. ייתכן שמדובר בפריט דתי, ואולי הוא אפילו שימש לקסמים או לטקסים פגאניים אחרים. ייתכן גם שלעולם לא נדע במה מדובר. אנחנו יודעים רק להגיד שהפריט הזה נקבר באדמה בכוונה תחילה".

ההדודקהדרון שנמצא בבריטניה. אחד מ-33 שהתגלו במדינה., צילום: Norton Disney History and Archaeology Group

אז למה שימש הדודקהדרון הרומי?

מכיוון שמדובר באחת האניגמות (תעלומות) הגדולות של עולם הארכיאולוגיה והמדע, כמות התיאוריות שנפוצו על החפץ המסתורי היא אדירה. יש הטוענים כי מדובר בסוג של מחזיק לנרות, אחרים סבורים שמדובר בצעצוע או כלי משחק של הליגיונרים. אחת התיאוריות המעניינות גורסות כי מדובר בכלי הנדסי ששימש לצרכי מדידה ופילוס של צינורות ומערכות מים.

כך או כך, הגישה השולטת כיום במחקר היא כי מדובר בכלי מדידה שסייע לליגיונרים בלחימה שלהם. על פי גישה זו, הכלי שימש לצורך מדידות טווח בשדה הקרב ושימש ככלי לחישוב ירי הבליסטראות הרומיות. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר