מהאביב הערבי ועד עלילות הדם: מי את "אל-ג'זירה"?

הרשת הקטארית לא תוכל לפעול בישראל, אבל מהיכן היא צצה? • כל הפרטים מאחורי הערוץ שמחולל סערה במזרח התיכון

פינוי משרדי אל-ג׳זירה // צילום: משרד התקשורת

שבעה חודשים אחרי פרוץ המלחמה נגד חמאס ברצועת עזה: הממשלה החליטה היום (ראשון) לסגור את שידורי רשת "אל־ג'זירה" הקטארית בישראל. אבל מה עומד מאחורי ההחלטה למנוע את פעילותו של הערוץ בארץ? איך הוא הגיע לעולמנו? והאם יש בכלל תועלת באיסור הזה בעידן הדיגיטלי?

הופסקו שידורי ערוץ אל-ג'זירה בישראל, צילום: ללא

"אל-ג'זירה" נוסדה כערוץ טלוויזיה לווייני, אי שם ב־1996. התקציב הראשוני של הרשת הוענק לה על ידי לא אחר מאשר אמיר קטאר דאז, חמד בן ח'ליפה א-ת'אני (מאז הוא הוחלף על ידי בנו, תמים בן חמד). התקציב - כ-150 מיליון דולר, שימש לאחד המהלכים הראשונים של האמיר השאפתן והאסלאמיסט, שירש את השלטון כשנה לפני כן.

השר קרעי חתם על הצווים לסגירת אל-ג'זירה

לכאורה, מי ששולט באל-ג'זירה הוא קונגלומרט תקשורתי עצום (Al Jazeera Media Network), שמקבל מימון בחלקו מהממשלה הקטארית, אך מתפקד בתור חברה פרטית. ברשת אמנם טוענים כי הם פועלים באופן עצמאי מהממשלה. כך טוענים גם בממשלה הקטארית. אלא שהמציאות מוכיחה אחרת.

רק לשם ההמחשה: יו"ר הדירקטוריון של אל-ג'זירה הוא חמד בן ת'אמר בן מוחמד א-ת'אני, ששימש בעבר - סגן שר ההסברה בקטאר. לפני ששימש כיו"ר הדירקטוריון הוא פעל בתור המנכ"ל עד שהוחלף על ידי יועצו לשעבר, ד"ר מוסטפא סואג. השם א-ת'אני איננו עניין של מקריוּת, שכן היו"ר הוא קרוב משפחתו של האמיר, תמים בן חמד א-ת'אני.

אמיר קטאר, תמים בן חמד אל־ת'אני, צילום: אי.פי

באל-ג'זירה, קיבל במה אחד מהמנהיגים הרוחניים של תנועת האחים המוסלמים, שהשפיע רבות על חמאס, השייח' יוסוף אל-קארדווי. השייח', שמפורסם בכך שהוציא את הפתווה המתירה פיגועי התאבדות, קיבל תוכנית ברשת אל־ג'זירה, שבה הפיץ את משנתו לעולם המוסלמי. אחרי הכל, השייח' היה מקורב מאוד למשפחת המלוכה. לפני כשנתיים הוא מת, אבל השפעתו עדיין ניכרת.

מאז 1996, אל-ג'זירה פתחה סניפים במדינות ערב השונות. עשור לאחר מכן, היא פתחה את השלוחה שלה באנגלית והחלה לשדר במדינות נוספות בעולם. בחלק מהמקומות, אל-ג'זירה רכשה כלי תקשורת מקומיים והלבישה עליהם את המיתוג שלה. במסגרת זאת, שדרניה עודדו בהתלהבות את אירועי האביב הערבי במזרח התיכון, שהובילו להדחתו של נשיא מצרים חוסני מובארכ, ולעלייתם של האחים המוסלמים בקהיר.

הפגנות תומוכי האחים המוסלמים במצרים, צילום: איי.פי

הרשת היתה גם אחת מהסיבות, שהובילו את יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן להוביל חרם מדיני נגד קטאר ב-2017. אחת הדרישות של בן סלמאן היתה להגביל את שידורי הרשת או להביא לסגירתה, אך הוא נסוג מכך בפועל כשהסיר את החרם ב-2021.

מתחילת המלחמה הנוכחית, אל-ג'זירה קידמה בהתלהבות את התעמולה של חמאס, שכללה שידור של תיעודים מתקיפות נגד לוחמי צה"ל. נוסף על כך, היא הפיצה עלילות דם נגד חיילי צה"ל, שלפיהן הם אנסו פלשתיניות בביה"ח א-שיפאא' וקברו עשרות פלשתינים בקבר אחים. עלילות אלה הופרכו לאחר מכן, אבל יצרו נזק תדמיתי בל ישוער. כמו כן, אל-ג'זירה משדרת בקביעות את נאומיו של דובר ארגון הטרור חמאס אבו עוביידה.

מטה אלג'זירה, צילום: רויטרס

בהחלטתה היום ישראל מצטרפת למדינות נוספות במזרח התיכון שאסרו את פעילותה של אל-ג'זירה בתחומן, ביניהן איחוד האמירויות ומצרים. אל-ג'זירה, אגב, לא פועלת רק בטלוויזיה, אלא מחזיקה באמפריה דיגיטלית, הכוללת ערוצים בכל הרשתות החברתיות, לרבות טלגרם, וואטסאפ, X, פייסבוק וטיקטוק. כך שהחשיפה אליה בארץ תוכל להימשך ללא קשר להחלטה כזו או אחרת של ישראל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר