"המעמד הזה הוא תמונת הניצחון שלנו": אלפים במצעד החיים בבודפשט

המצעד לציון 80 שנים לשואת יהודי הונגריה יצא מבית הכנסת הגדול בעיר לתחנת הרכבת ממנה שולחו היהודים לאושוויץ • הנשיא הרצוג: "למרות שהשואה עומדת לבדה בהיסטוריה של פשעי האדם, אנו מתאבלים על טרגדיה עמוקה המלווה אותנו במהלך החודשים האחרונים"

בודפשט. 80 שנה לשואת יהודי הונגריה. מצעד החיים. צילום: פרנק איצה

כ-5000 איש ואישה, ובהם 80 שורדי שואה מכל העולם, השתתפו היום (ראשון), במצעד החיים שנערך בבודפשט לציון 80 שנה לשואת יהודי הונגריה. המצעד יצא מבית הכנסת הגדול בעיר והסתיים בתחנת הרכבת קלטי, שממנה נשלחו מאות אלפי היהודים אל מחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו.

דברי הנשיא הרצוג לבאים למצעד החיים: "השנה, הטרגדיות האפלות ביותר של עברנו אינן מרגישות כה רחוקות"// לשכת הנשיא

נשיא המדינה, יעקב (בוז'י) הרצוג, שיגר לבאי המצעד איגרת מוקלטת בה קשר בין אירועי שבעה באוקטובר לזוועות השואה. "חבריי וחברותיי, השנה, הטרגדיות האפלות ביותר של עברנו אינן מרגישות כה רחוקות", אמר הרצוג. "למרות שהשואה עומדת לבדה בהיסטוריה של פשעי האדם, אנו מתאבלים על טרגדיה עמוקה המלווה אותנו במהלך החודשים האחרונים. מחלת השנאה העיוורת הרימה את ראשה, שוב, בעולמנו ובזמננו".

"אנטי-ציונות וסנטימנט אנטי-ישראלי הפכו כסות לאנטישמיות עתיקת יומין, לאותה שנאה ייחודית שחירבה כל כך הרבה, עבור כל כך הרבה אנשים, פעמים כה רבות בהיסטוריה".

"הדור הצעיר שעומד פה - אתם ההבטחה שלנו"

בין הנואמים בטקס שנערך בתחילת המצעד היה יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף (מיל') דורון אלמוג, שאמר: "השנה אנו מציינים את יום השואה, על רקע משבר קשה בו מצויה מדינת ישראל והעם היהודי. המעמד שאנו עומדים בו היום, הוא תמונת הניצחון שלנו".

עטופים בדגלי ישראל. מצעד החיים בבודפשט, צילום: פרנק איצה

"אנו עומדים פה למול כל שונאינו, המבקשים פעם אחר פעם לפגוע, להשמיד, לכלות. אנחנו כאן. זקופים, גאים, אוהבים ומחוייבים. ברוחה של חנה סנש, ברוחה של רוז לובין, ברוחם של אלפי חיילים וחיילות שעזבו הכל ונלחמים עבור העם היהודי, עבור מדינת ישראל".

"אילו הייתי צריך להסביר את המילים לעולם לא עוד - הייתי מציג את התמונה הזו לעולם. הדור הצעיר שעומד פה - אתם ההבטחה שלנו. אתם התקווה שלנו, אתם הערובה היחידה שלנו לכך שהעם היהודי יוסיף ויתקיים, חרף כל מבקשי רעתנו".

אלפי צועדים במצעד החיים בבודפשט, צילום: מצעד החיים

מוקדם יותר היום נערך טקס זיכרון באנדרטת הנעליים על גדת נהר הדנובה. לקראת סיום מלחמת העולם השנייה נרצחו יהודים רבים והושלכו אל הנהר, וכעדות אילמת לזוועה הוצבו באנדרטה 60 זוגות נעליים.

מלבד אלמוג, היו בין מובילי המצעד גם יו"ר קק"ל יפעת עובדיה-לוסקי, שגריר ישראל בהונגריה יעקב הנדסמן, ארגונים יהודיים ומאות ניצולי שואה ובני משפחותיהם. הצועדים עברו, בדרכם אל תחנת הרכבת קלטי, ברחוב ראקוצי המרכזי אשר נסגר לתנועה תחת אבטחה כבדה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר