"גירוש ברגותי לעזה?! אולי הם יחסלו אותו"

פלשתינים הביעו חשש מהכוונה לשלוח את האסיר הביטחוני המרצה מאסר עולם לרצועה, במסגרת עסקה לשחרור חטופים • גורמים המזוהים עם חמאס: השחרור של מרואן ברגותי לא יהיה רק מכה לישראל, אלא גם לרשות הפלשתינית

ישוחרר? ברגותי בכלא הישראלי (ארכיון). צילום: רויטרס

המגעים לעסקת חטופים: גורמים פלשתיניים מביעים חשש הבוקר (ראשון) כי האישור כביכול מהצד הישראלי לשחרר את הארכי הטרוריסט מרואן ברגותי אך לגרש אותו לרצועת עזה נועד "להחליש אותו".

360 - מרואן ברגותי אוכל בסתר בתאו // ארכיון | ללא קרדיט

אתמול פרסם הכתב ברמאללה של הרשת הסעודית "א-שרק" כי ישראל מסכימה לשחרר את ברגותי, אך רק לרצועת עזה. כמו כן, פורסם כי על כל חיילת חטופה אמורים להשתחרר 20 מחבלים אסירי עולם, וההערכה היא שיש בחזקת חמאס בין 3 ל-5 חיילות חטופות. כלומר, צפויים להשתחרר כביכול עד 100 אסירי עולם.

לטענת גורמים פלשתינים, אם ברגותי ישוחרר לרצועת עזה ולא ליהודה ושומרון זה שוב יעמיק את הפילוג הפנימי, שכן בסיס הכוח של ברגותי נמצא בכלל באזור רמאללה.

"המטרה היא לחסום את הדרך לאיחוד הפלשתינים", טען אחד מהם. לפי גורם פלשתיני אחר, היעד של ישראל מאחורי הגירוש של ברגותי לרצועה הוא "להכין את הקרקע לחיסול שלו". ברצועת עזה עצמה, אגב, תושבים ביקרו את חמאס ותהו: "עשרות אלפי הרוגים כדי לשחרר את ברגותי?"

ברגותי (ארכיון), צילום: אי.פי

בה בעת, גורמים המזוהים עם חמאס ברצועת עזה שאבו עידוד מהאפשרות שברגותי ישוחרר. לפי אותם גורמים, השחרור הזה איננו מהווה רק מכה לישראל, אלא גם לרשות הפלשתינית וביורשו הפוטנציאלי של אבו מאזן, חוסיין א-שייח', העומד בראש הוועד הפועל של אש"ף.

כשנשאל בעבר א-שייח' לגבי האפשרות שברגותי יהיה היורש של אבו מאזן, הוא השיב כי זהות המנהיג הבא של הרשות הפלשתינית תיקבע אך ורק בקלפי של הבחירות, ולא על ידי אף "גורם חיצוני". במילים אחרות, א-שייח' חושש כי שחרורו של ברגותי יפגע בסיכויים שלו להפוך למנהיג הבא ברמאללה.

אבו מאזן (ארכיון), צילום: רויטרס

כמו כן, א-שייח' התנה השתלבות של חמאס באש"ף, בכך שארגון הטרור יקבל את "המסגרת המדינית" – כלומר הכרה במדינת ישראל, וקבלה של אש"ף שבו שולט הפת"ח כנציג הלגיטימי היחיד של הפלשתינים. תנאים שספק אם חמאס מסוגל לקבל אי פעם.

בחזרה למגעים למשא ומתן לעסקת חטופים, מקורות בקהיר אמרו לעיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" כי בינתיים "האווירה חיובית". לפי הדיווח, ארה"ב והמתווכות הפעילו לחץ על ראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להרחיק אותו מהאיום לפלוש לרפיח.

המקורות הדגישו כי עשרת הימים האחרונים היו עדים להתקדמות מעשית במשא ומתן, שעשויה להיות מתורגמת להכרזה על הודנה, אם הפערים האחרונים שנותרו יטופלו בשעות הקרובות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר