המטח לכרם שלום מדגיש את נחיצות הפעולה ברפיח

המטח משקף את הביטחון של חמאס ונועד לחדש את הלהט של פעילי השטח • בינתיים ממשל ביידן כובל את ידיה של ישראל מלפעול • כשמלאכתו נעשית בידי אחרים, כל שנותר לסינוואר הוא להמשיך להתעקש, למשוך זמן ולבסס מחדש את משילותו

חמאס מפרסם תיעוד של השיגור לכרם שלום

מטח הפצמ"רים לעבר כרם שלום הוא התשובה של חמאס למי שפקפק בנחיצותו של מבצע צבאי ישראלי באזור רפיח.

זירת התקרית בכרם שלום, צילום: רויטרס

הוא משקף את הביטחון העצמי של מפקדי חמאס שלא היססו ליזום התקפה כזו, מתוך מרחב הומניטארי, גם בעיצומו של משא ומתן קריטי לארגון ולמרות מחיר הפגיעה בעורק אספקה חיוני לאוכלוסייה.

התקיפה ממחישה את סכנת ההמתנה

הוא נועד לחדש את הלהט והאנרגיות של פעילי השטח ולהבהיר לציבור כולו כי דרישת הארגון להפסקת המלחמה באה מתוך עמדת כוח ולא מתוך כניעה או עייפות. תוצאות ההתקפה ממחישות גם את סכנת ההמתנה הממושכת וההססנות בצד הישראלי .

מטוסי קרב השמידו את המשגר ממנו בוצעו השיגורים לעבר מרחב כרם שלום // דובר צה"ל

לא צריך להיות איש מודיעין כדי להבין כי חמאס שואב עידוד רב מעמדותיה של ארה"ב ומהיחס שהיא מפגינה כלפי ישראל בנוגע למלחמה בעזה. בארגון המפלצתי הזה, מבינים שממשל ביידן חותר להביא לסיום המלחמה על ידי עסקה לשחרור החטופים, בלי שיושגו כל מטרותיה של ישראל. עסקה שתאפשר לחמאס להשתקם צבאית ולשדרג את מעמדו לא רק ברצועת עזה אלא גם ביו"ש ובאזור כולו.

ובינתיים ממשל זה כובל את ידיה מלפעול ברפיח, מאלץ אותה להגדיל את הסיוע ההומניטארי למרות שזה מגיע לשליטת חמאס, דוחק אותה לפתוח את מעבר ארז שהותקף על ידי פראי חמאס ב-7 באוקטובר ולממש רעיונות כמו זה של הרציף הימי שבארגון הטרור יכלו רק לחלום עליו.

שחרור החטופים בעסקה הקודמת (ארכיון), צילום: אי.פי

בנוסף לכך, הוא מאפשר לקהילה הבינלאומית לקבל החלטות שמכרסמות במעמדה של ישראל  ורומז כי סל אמצעי הלחץ שברשותו עדיין לא מוצה.

לעצב מציאות חדשה ברצועת הגבול

כשמלאכתו נעשית בידי אחרים, כל שנותר לחמאס הוא להמשיך להתעקש על דרישותיו המוגזמות במשא ומתן, למשוך זמן, לנצל את האספקה כדי לצייד את לוחמיו ולבסס מחדש את משילותו, ולהכין את כוחותיו להמשך המערכה, לא רק להגנה, גם להתקפה. אין לשלול את האפשרות כי בחסות המציאות שהתפתחה ברפיח הוא מצליח גם להבריח או לייצר אמצעי לחימה אפילו בתקופה זו.

משאיות סיוע במעבר כרם שלום, צילום: Getty Images Europe

על ישראל לסגור לחלוטין את מעבר כרם שלום, לפעול בעוצמה וללא סיכונים מיותרים לריסוק חמאס ברפיח ולעצב מציאות חדשה ברצועת הגבול שבין עזה לסיני, בלי להתבסס על הסדרים בינלאומיים שמעולם לא הוכיחו את עצמם.

ישראל תזכור לטובה ותוקיר את התייצבותו של הנשיא ביידן לצידה בראשית המלחמה, אך אין היא יכולה לסגת מהמטרות הצודקות שהגדירה ואשר זכו לגיבוי גם מצדו.

הכותב מכהן כראש מכון משגב לביטחון לאומי

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר