נהיגה ראשונה: וויה דרים

הדגם השני של וויה שנוחת בישראל הוא מיניוואן המכוון למחוזות העל-פאר. המחיר סופר-תחרותי. נהיגה ראשונה על כבישי ישראל

וויה פרי מציבה בפניי דילמה. רוצה לומר – בחינת מכונית שהמושבים האחוריים בה, או במקרה הזה האמצעיים, חשובים לא פחות מכיסא הנהג. מה כובד המשקל אותו מניחים, תרתי משמע, לפנים או אחור. למזלי הדילמה הזו לא מזדמנת לעיתים קרובות. לא כל יום נוחתת בישראל מכונית מסוגה של הוויה פרי, המעניקות לנוסעים מרחב, נוחות ופאר שכאלו. מצד שני, זו הפעם השנייה שמתגלגלת לפתחנו מכונית כזו, בטווח לא רגיל של כמה חודשים. אולי התכיפות הזו מסמנת אופנה חדשה הצומחת על כבישי ישראל.

עוד מאוברדרייב >>>

המכונית השנייה האמורה, מגיעה מבית לקסוס ומציעה מתכון דומה. יש הרבה הבדלים בין השתיים. העיקריים בהם הם שניים – הראשון נוגע למערכות ההנעה. הלקסוס היברידית בעוד וויה דרים חשמלית לחלוטין. השני מסתתר בשורת המחיר – וויה דרים עולה כמחצית מאותה הלקסוס.

כן, הלוקסוס-וואן של וויה, כמו הפרי שכבר משווקת כאן, חשמלי לחלוטין. מערכת ההנעה מבוססת על שני מנועים חשמליים, כל אחד מניע סט גלגלים משלו, כך שנוצרת הנעה כפולה בפועל. הממדים כאן מרשימים מאוד, שלא לומר אדירים. גם הביצועים מגיעים מעולמות החשמל המהיר והאבזור שופע. כך שעוד לפני שסב לו גלגל אחד, הסקרנות בהחלט התעוררה.

הכל והרבה

בואו נתחיל רגע מההתחלה. וויה משמשת כמותג היוקרה של ענקית הרכב הסינית דונגפנג. וויה דרים הוא הדגם השני של המותג בישראל שמביא מטרו לארץ ומצטרף לפרי – רכב פנאי ספורטיבי ייחודי למדי. בהמשך השנה צפויים להגיע ארצה עוד שני דגמים של וויה: קרוסאובר קומפקטי יוקרתי בשם קוראג’ ומשפחתית סדאן המכוונת גם היא לשוק היוקרה בשם פאשן.

וויה דרים הוא רכב גדול, למעשה האינטרפרטציה הגדולה ביותר של פלטפורמה זו. המידות, נדיבות בלשון המעטה. האורך הכולל עומד על 535 ס”מ, הרוחב מגרד את שני המטרים, הגובה רושם 180 ס”מ ובסיס הגלגלים עצום ועומד על 320 ס”מ. כן, זה אומר חלל פנים מרווח במיוחד עבור נהג ושישה נוסעים. בשורת המושבים השנייה ישנם שני מושבי קפטן נפרדים הכוללים כמו במושבי הנהג והנוסע שמלפנים אפשריות חימום, קירור, עיסוי לצד כיוונון חשמלי.

ההנעה כאמור על טהרת החשמל, כשמעבר לים מוצאת גם גרסה היברידית. אלינו מגיעה הדרים עם שני מנועים חשמליים, המפיקים 434 כ”ס שמועברים לארבעת הגלגלים. שני אלו מאפשרים להאיץ ב-5.8 שניות ל-100 קמ”ש – ומדובר כאן על רכב עב בשר שמשקלו למעלה מ-2.6 טון. מכלול סוללות בקיבולת של 109 קוט”ש מעניקות על פי היצרן טווח נסיעה מרבי של 480 ק”מ לפי תקן WLTP. יש כאן גם תמיכה בטעינה מהירה בקצב של עד 113 קילוואט, כך שטעינת הסוללות מ-20% ל-80% תיקח 36 דקות.

המפרט כאן ארוך יותר מהרכב הארוך הזה, ונסתפק בכמה דוגמאות בכדי להמחיש אותו. בין השאר מערכת מתלי אוויר אדפטיביים ומערך מלא של מערכות בטיחות אקטיביות כולל בקרת שיוט אדפטיבית, בלימה אוטונומית גם בנסיעה לאחור, שמירה אקטיבית על נתיב הנסיעה, חניה אוטונומית ומערכת לראיית לילה. עוד נציין את שלושת המסכים המשולבים בפאנל הקדמי, בקרת אקלים תלת אזורית, דלתות צד חשמליות, שני גגות שמש נפתחים חשמלית ומערכת שמע היקפית עם 10 רמקולים. המחיר העדכני עומד על 430,000 שקלים ואם קשה לכם לחשוב על רכב מקביל שמציע את הממדים הפאר והאבזור הזה במחיר דומה, אתם בחברה טובה. פשוט אין כזה.

תנועה ותחושה

קשה להתעלם מהדרים – הוא פשוט כל כך בולט על רקע הסביבה. החזית האדירה והטיפול העיצובי לאורך המרכב מודיעים לסביבה בצורה נחרצת, זה לא סתם מיניוואן. וחייבים להתחיל מהסיבה שנתכנסנו כאן. הדלת החשמלית נפתחת וגם הציני והמנוסה ביותר יגיב בתדהמה. לפניך שני מושבים יפיפיים לפני הכל, שיושבים בתוך תא נוסעים מלא מחשבה וטעם. אין כאן שום הצטעצעות או ניסיון להרשים בגימיקים. פשוט מקום שנעים מאוד להיכנס לתוכו. לאחר הישיבה וההתרווחות במושבים האלו, העולם נראה ורוד.

אפשר להזיז, להרים הדום, לשלוף שולחן מלפנים, לקרר או לחמם, לבקש עיסוי וכו’. הכל מונח בכפות ידיך ומיועד להנעים את זמנך. נדרש נמנום, המנועים החשמליים יביאו אותך לשם מהר ובשקט. צריך לעבוד? ישיבה זקופה ואותו שולחן נשלף מלפנים ייתנו מענה. השורה השלישית מרווחת דיה, אך לא יכולה להתמודד עם איכות החיים שמציעה השורה השנייה המופלאה. דרך אגב, גם כשכל המושבים מאוכלסים יש כאן למעלה מ-400 ליטרים של אחסון בתא המטען.

גם סביבת הנהג מרגישה שונה וייחודית. בדרים אפשר למצוא את סידור שלושת המסכים הגדולים לרוחב כל התא מלפנים. הוא אינו נחבא וצץ בפקודה כמו בפרי, אלא מוצג באופן קבוע. התוצאה, יחד עם כל החלקים סביב יוצרת חזות פנים אלגנטית מאוד. תפעול המסכים והאפשרויות בהם מציגה הגיון בריא והתמצאות קלה. יש גם פונקציות “מרחפות” או כאלו שניתן לגרור לרוחב המסכים בין זה שמול הנוסע לזה שבמרכז. המסכים והתפעול כולו מרגישים סופר טכנולוגיים, עדכניים ואיכותיים. היינו מעדיפים פקדים פיזיים למערכת המיזוג לדוגמה, לטובת תפעול עיוור יעיל יותר בנהיגה. אבל אין באמת תלונות כאן.

בכל הקשור להנעה, קל לשכוח מהר מאוד שמדובר במוביל נוסעי VIP ולהתמסר לכוח ולשאר הדברים אותם מציע הדרים. ההנעה החשמלית מציעה ביצועים מרשימים וזמינים מאוד בכל מצב. מעמידה ועד  למהירויות שהשתיקה יפה להן, התאוצה מיידית, ברורה וחד משמעית. הרכב הגדול מתעלם מנתון המשקל ופשוט מתעופף לפנים. ההנעה גם יודעת להיות חלקה ושקטה כשצריך ומתבטאת בשיוט נינוח ומהיר על הכביש הפתוח.

מעבר לכל אלו מסתיר וויה דרים בין קורות השלדה הגדולה שלו, גם מתלי אוויר. וכאן למעשה מגיע הפרט המרשים ביותר במכונית השונה הזו. איכות הנסיעה המתקבלת כאן מרשימה, גם על פני יצרניות ותיקות יותר מהמזרח או אירופה. יכולת השיכוך של מתלי הדרים מייצרת נסיעה נעימה ונוחה גם על כבישים עירוניים שבורים שנפוצים כאן כל-כך. מהמורות חדות וגדולות נעלמות בדרך ולא מגיעות אל הנוסעים ברכב. ביצוע נטול טלטלות שטרם נתקלנו בו ברכב תוצרת סין, וכאמור, נדיר מאוד גם ברכבים יקרים ומוערכים יותר.

גם התנהגות הכביש מגישה הפתעה, כפולה. גם תחת עומס על כביש מסולסל מציג הדרים יכולת גבוהה מאוד. כזו שלא תואמת את המוצא שלו ולא את מידותיו וייעודו. ההגה אומנם קל וקצת מלאכותי בכל מצב, אבל הוא מדויק ומהיר למדי. המשיכה שמייצרת ההנעה הכפולה, האחיזה של צמיגי הענק, והאורך המכובד מייצרים מכונית סופר-יציבה עם התנהגות בוגרת וצפויה. גם כניסה מהירה מאוד לפניות ויציאה לא פחות מהירה מהן, משאירות את המרכב הגדול תחת שליטה. עצמות העצה הכפולות מלפנים והמתלה הרב-חיבורי מאחור בהחלט נותנים תגובות נכונות ותחושה נטועה. את ההפתעה הסופית השאירה הוויה לנתוני צריכת החשמל שסוכמו בסיום ימי המבחן. עם טווח ממוצא של 442 ק”מ – קרוב למדי להצהרות המפרט.

שורה תחתונה

וויה דרים ניצב בודד למדי בשוק הישראלי. אין לו מתחרים במחיר דומה. גם אם נבקש לחרוג ולחפש כאלו במחיר גבוה יותר לא יימצאו כאלו. אבל ההצעה הנישתית שלו היא הסיפור הקטן כאן. כל ניסיון לאבזר רכב דומה באותו אופן, או באותה כמות מושבים תחרוג מגזרת המחיר שלו. זה ברור בלי להיכנס אל בין הדלתות הרחבות שלו.

הסיפור הגדול יותר שנובע מהמפגש הזה, מדבר על יוקרה ועל הגבולות הקדושים כמעט שנפרצים ממש בימים אלו. כרגע מכונית כמו הדרים מציעה יוקרה מרשימה מכל בחינה ואופן. היא עושה את זה בצורה ובמחיר שיכול לגרום לאנשים שחשבו סדאן או SUV גדול, לשקול וואן VIP. כזה שלא רק מציע תמורה אטרקטיבית, אלא קורא תיגר על הוותיקות בנושאים כמו איכות נסיעה והתנהגות. כך שהוויה דרים מציע אלטרנטיבה יוקרתית ושונה לקהל המקומי, וגם ניצב כאבן דרך במהפכה המתחוללת בעולם הרכב.

וויה דרים EV

מנוע: שניים, חשמליים

הספק: 434 כ”ס

מומנט: 63 קג”מ

תמסורת: ישירה, הנעה כפולה

בסיס גלגלים: 320 ס”מ

משקל: 2,692 ק”ג

מ-0 ל-100 קמ”ש: 5.8 ש’

מהירות מרבית: 200 קמ”ש

טווח ממוצע (מבחן): 442 ק”מ

מחיר: 430,000 שקלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר