יצרן שערוריות סדרתי: מי אתה דימטריס ינאקופולוס?

מאחורי התדמית הפרועה וחסרת העכבות של בעלי פנאתינייקוס, עומד איש עסקים ממולח, שאחראי על שיתופי פעולה רבים עם חברות ברחבי העולם • עיתונאי יווני ל"ישראל היום": "הוא בחור משוגע, אוהב את הקבוצה אהבת אמת, תמיד הוא נוהג לעשות דברים מטורפים כך שאין לזה קשר ישיר למכבי תל אביב"

חיובים - פודקאסט הכדורסל של "ישראל היום" - פרק 79

סביר להניח שגם מי שאינם נמנים עם אוהדיה האדוקים של מכבי תל אביב נחפשו לאורך השבוע האחרון למעשיו ומעלליו של בעלי פנאתינייקוס ונשיא המועדון דימיטריס ינאקופולוס. 

הבעלים הססגוני של היוונים דאג להישאר לאורך הסדרה בכותרות ולייצר שערוריות וסערות בקצב מסחרר, כאשר עיקר מחאותיו הופנו לשופטים ולמפעל שעושים ככל שביכולתם לעזור לדעתו לצהובים.

אולם מאחורי התדמית הפרועה וחסרת העכבות אותה דואג ינאקופולוס בן ה-49 לטפח, מסתתר איש עסקים ממולח, מיליונר שעומד בראשות תאגיד ענק אותו ירש מאביו המנוח ואותו הוא מנהל בהצלחה בשנים האחרונות.

על פי ההערכות ביוון, הונו של בעלי פאו מוערך בלמעלה מ-100 מיליון דולרים, אולם יש מי שגורסים כי הסכום האמיתי גבוה משמעותית.

פאבלוס ינאקופולוס המנוח, אביו של דימיטריוס, ייסד בשנת 1971 את חברת "VIANEX", חברת התרופות הגדולה ביוון, שמכניסה מאות מיליוני יורו בשנה ומקבילה בכוחה והשפעתה לחברת טבע הישראלית. דימיטריס התקדם עם השנים במעלה החברה וכיום הוא משמש נשיא מועצת המנהלים וכן בתפקיד המנכ"ל.

במהלך השנים יצר שיתופי פעולה עם חברות בינלאומיות שהגדילו את הכנסות החברה במיליוני יורו בכל שנה. בשל רווחיה השנתיים העצומים "VIANEX" לא פיטרה אף עובד וגם לא הורידה משכורות, למרות המשבר הפיננסי ביוון. 

דימטריס ינאקופולוס. הונו מוערך בלמעלה מ-100 מיליון יורו, צילום: אודי ציטיאט

בנוסף על כך ינאקופולוס הוא גם הבעלים של 50% מענקית יצרנית המזון "SUPERFOODS" וכן מחזיק בבעלות על חברת המדיה האלקטרונית "DPG Group" הכוללת סדרה של אתרי אינטרנט של תוכן פוליטי, ספורט, רפואי וחברתי.

ההצלחה ארוכת השנים בניהול תקשורת האינטרנט באה לידי ביטוי בחתימה על שיתוף פעולה עם רשת "CNN" ביוון. למרות תדמיתו הלא חיובית, ינאקופולוס והחברות שבבעלותו תורמים כל שנה סכומי כסף עצומים לטובת הקהילה. תרומות אלה זיכו את איל ההון היווני במגני הוקרה רבים לאורך השנים. 

שנים לא פשוטות עברו על פנאתינייקוס בזירה האירופית. מועדון הפאר היווני שהעפיל בפעם האחרונה לפיינל פור היורוליג בשנת 2012 נראה כמי שאיבד את דרכו בעשור האחרון ומחפש כיוון מחודש.

מאחורי הקלעים באותם השנים עבר המועדון שינוי משמעותי שהוביל לירידה ההדרגתית בכוחו. בשנת 2012 לקח דימטריוס הצעיר, אז בן 37 בלבד, את המושכות לניהול המועדון הפאר מאביו פאבלוס ובן דודו תנאסיס שניהלו את המועדון ותמונותיהם מתנוססות עד היום בתקרת האואקה. 

13 מאמנים שונים עמדו על הקווים באואקה לאורך תקופה זו. היו מי שהצליחו יותר, היו מי שפחות, אך בשלוש השנים האחרונות התחושה הכללית אותה חוו האוהדים המקומיים הייתה של דכדוך וייאוש.

ארגין עתמאן ושחקני פנאתינייקוס. מובלים על ידי בעלים "משוגע", צילום: אודי ציטיאט

בעונה שעברה סיים מועדון הפאר במקום ה-17 והלפני אחרון במפעל, מקדימים רק את וילרבאן. בין אותם מאמנים שעברו במועדון לאורך השנים האחרונות היה גם עודד קטש. הימים היו שונים באואקה, הסגל היה נוצץ הרבה פחות וגם הציפיות. 

בקיץ החולף משהו השתנה באתונה. ינאקופולוס, הבעלים הצבעוני והכל יכול של המועדון, ואיש בעל אמצעים בלתי נגמרים, מאס בבינוניות. בצעד מרשים שכאילו רימז על העתיד לבוא, הודיע בצורה חגיגית ולא פורמלית ברשתות החברתיות שלו על החתמתו של מאמן אנאדולו אפס ואלוף אירופה שנתיים ברציפות ארגין עתמאן.

על פרויקט שיקום כזה חלמו באתונה ולא חסכו באמצעים. סוללת כוכבים מרשימים מאירופה ומה-NBA נחתו בזה אחר זה במועדון בקיץ ואיתם הציפיות הרקיעו שחקנים. גם האואקה המיתולוגי חזר אט-אט להתמלא ואיתו החשמל המפורסם והאווירה שהמגרש יודע לייצר.

"הקיץ הזה הראה את השינוי במחשבה של הקבוצה", משתף בשיחה עם "ישראל היום" מאתונה עיתונאי יווני שביקש להישאר בעילום שם. "ינאקופולוס השקיע הרבה מאוד כסף, תקציב הקבוצה זינק בצורה דרמטית לעומת השנה שעברה. בשלוש השנים האחרונות פנאתינייקוס לא הייתה כל כך טובה והיא רצתה לחזור לפסגה, לכן ינאקופולוס שכר את עתמאן ונתן לו תקציב גדול ויד חופשית לעבוד.

"ינאקופולוס הוא בחור משוגע. הוא אוהב את פנאתינייקוס אהבת אמת, היא הדבר הכי יקר בשבילו והבעלות על הקבוצה היא מורשת משפחתית עבורו. הוא רוצה לגרום לקבוצה להצליח והשקיע הרבה כסף הקיץ. אולם לצד זה וכמו שניתן לראות לאורך השנים יש הרבה רגעים שהוא יוצא משליטה ועושה דברים מטורפים. זה לא משהו חדש אצלו, תמיד הוא נוהג לעשות דברים מטורפים כך שאין לזה קשר ישיר למכבי. הוא פשוט לא הבעלים או הנשיא הטיפוסי של קבוצה והוא גם מאוד שונה מאביו המנוח שהיה מכבד כל יריבה ומוערך על ידי כולם".

גם גורמים רבים במשלחת הצהובה הופתעו והתקשו להבין את הלך הרוח ופשר ההתנהגות לאורך הסדרה של הבעלים, שנראה כמי שמנסה בפזיזות והיסח הדעת להרוס קשרי ידידות של עשרות שנים. לאורך השנים ניהלו המועדונים קשרי ידידות חמים ומכבי תל אביב אף מוזמנת בכל שנה כחברת קבע בטורניר "ינאקופולוס" השנתי באתונה לזכר פאבלוס ינאקופולוס המנוח, אביו של בעלי הקבוצה הנוכחי, בו עשויה הקבוצה לשחק גם בסיום הקיץ הקרוב. 

הבעלים הצבעוני של פאו החרים את משחקי הבית של קבוצתו שלו ונמנע במופגן מלהגיע לאואקה במשחקי היורוליג במשך שנתיים, רצף שנשבר רק במשחק נגד מכבי תל אביב בשבוע עבר, זאת על אף עונה נפלאה ומאזן ביתי מרשים שרשמה קבוצותו לאורך העונה במפעל.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

הבעלים שהצליח להסתכסך, להתעמת ולהתפייס עם ארגון האוהדים של קבוצתו, לעשן על הפרקט באופן מופגן ולהוציא שטרות לשופטים, ממשיך לעשות כותרות בדרכו שלו. גם וותיקי העיתונאים היוונים ששוחחו עם "ישראל היום" לאורך השבוע החולף ומסקרים את מעשיות פאו לאורך השנים התקשו להבין את התנהלותו ובמיוחד את הודעות המועדון שהוציאה הקבוצה בשבוע שעבר וקשרה בין החלטות השופטים למצב הביטחוני בישראל, במהלך שנראה הרבה יותר כמו טוקבק שכתב אוהד מאוכזב מאשר הודעת דוברות רשמית מטעם המועדון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר