מקורות בחמאס: הנייה יישאר בטורקיה לתקופה בלתי מוגבלת

אחרי הפרסום ב"ישראל היום" כי קטאר מעדיפה להתרחק מארגון הטרור, ב"א-שרק אל-אווסט" מדווחים: "ייתכן שחמאס מעדיף שלא לגרום לקטארים מבוכה נוספת" • "ארדואן הציע להנייה להישאר במדינה" • גורם ירדני: חמאס בירדן? סיימנו את הפרק הזה

ראש הלשכה המדינית של חמאס נפגש עם נשיא טורקיה ארדואן באיסטנבול // רויטרס

מה ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמאעיל הנייה עושה בטורקיה כבר יותר מ־12 ימים? הנוכחות הממושכת של ראש ארגון הטרור מעוררת שאלות רבות בעולם הערבי.

איסמעיל הנייה בפגישה עם חברי הפרלמנט הירדני בטורקיה, צילום: רשתות ערביות

מוקדם יותר השבוע פרסמנו ב"ישראל היום" מפי מקור בקטאר כי האמירות מתרחקת מחמאס צעד אחר צעד, בעוד שההערכה היא כי השהות של הנהגת ארגון הטרור מחוץ לאמירות צפויה להימשך.

הבוקר מפרסם העיתון הסעודי "א-שרק אל-אווסט" כי השהות של הנייה מעלה תהייה אם המטה של חמאס עבר זמנית מקטאר לטורקיה. על פי הדיווח, הנייה הגיע לטורקיה בראש משלחת בכירים ב־19 באפריל. יום לאחר מכן, הוא נפגש עם הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן באיסטנבול. אלא שהנייה, כפי דיווחנו, כבר נשאר במדינה יותר משבוע אחרי הפגישה.

החליט להישאר בטורקיה לתקופה בלתי מוגדרת. אסמעאיל הנייה (ארכיון), צילום: רויטרס

מקורות מזוהים עם חמאס אמרו לעיתון "א־שרק אל־אווסט" כי להנהגת הארגון "אין כוונה לעזוב את קטאר והיא לא התבקשה לעשות זאת. הנהגת חמאס תישאר בקטאר למרות כל מה שפורסם". עם זאת, המקורות דיווחו כי הנייה החליט להישאר בטורקיה לתקופה בלתי מוגדרת, אחרי שארדואן הציע לו זאת. עוד דווח כי להנייה יש לו"ז של פגישות עם גורמים פלשתיניים וערביים, שאין להם יחסים טובים עם קטאר, ועל כן מעדיפים לא לבקר בדוחא. נציין כי הנייה נפגש בין היתר עם משלחת מאלג'יריה.

על פי מקורות נוספים המקורבים לחמאס, "הנוכחות של הנייה בטורקיה נועדה לצורך דיון בתפקיד הטורקי שעליו מסתמכת התנועה בנוגע לעתיד (שאחרי המלחמה). כמו כן, המטרה היא לעסוק בפעילות מדינית בקנה מידה נרחב יותר".

הנייה עם בכיר הג'יהאד אל־הינדי ומזכ"ל החזית העממית מזהר בטורקיה, צילום: רשתות ערביות

המקורות ציינו כי "ייתכן שזה קשור בהקלת הלחץ על קטאר שלא מעוניינת שחמאס יגרום לה למבוכה נוספת. אם חמאס ירגיש שהנוכחות שלו בדוחא עשויה לגרום למבוכה לקטארים, אז הוא יעדיף לעזוב".

בנוגע להצהרה של בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק מוקדם יותר השבוע לגבי עזיבה אפשרית לירדן - אמר מקור ירדני ל"א־שרק אל־אווסט" כי הממלכה רואה בהצהרות הללו פרובוקציה. לדבריו ירדן סיימה את הפרק של אירוח הלשכות של "הפלנגות הפלשתיניות" והיא פועלת עם הרשות הפלשתינית כדי שזו תהיה הנציגה הלגיטימית היחידה של הפלשתינים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר