מקומם: אומן החליט ליצור מ"מיין קאמפף" ספר מתכונים

בשנת 2016 פג תוקף זכויות היוצרים לספרו של הצורר הנאצי אדולף היטלר, כך שכל אדם יכול לעשות בו שימוש כאוות נפשו • בימים אלה עומל מעצב גרפי אוסטרי על הפיכת הכיתוב בו למתכוני פיצות, סלטים וטירמיסו

יצירת ספר המתכונים. צילום: AFP

מעצב גרפי אוסטרי בשם אנדריאס ג'וסקה סוטאנטו, יוצר בימים אלה ספר מתכונים מספרו של הצורר הנאצי, אדולף היטלר, "מיין קאמפף". הספר, שכתב היטלר בתקופת מאסרו בכלא לנדסברג ובו פירט את משנתו הפוליטית ותוכניותיו לעתידה של גרמניה, הופך תחת ידיו של סוטאנטו לספר שכולל בין השאר מתכונים למאכלים דוגמת פיצה, סלט אספרגוס וטירמיסו.

יש לציין כי בתום השנה ה-70 למותו של היטלר בשנת 2016, פג תוקף זכויות היוצרים על "מיין קאמפף", ספר שהזכויות עליו היו בבעלות ממשלת בוואריה מאז 1945. הדבר הפך את הטקסט למסמך חופשי להדפסה ולהפצה בחנויות הספרים.

אנדריאס ג'וסקה סוטאנטו, צילום: AFP

מאז, גמלה בליבו של סוטאנטו ההחלטה השנויה במחלוקת לעשות שימוש בספר בן 800 העמודים, שמכיל לפי הערכתו כ-1.57 מיליון אותיות. נכון להיום, הספר החדש שיצר מכיל כבר 22 מתכונים.

"אני רוצה להראות שאפשר להפוך משהו שלילי למשהו חיובי על ידי פירוק שלו וארגון מחדש", הסביר סוטאנטו בראיון ל-AFP. "לטקסט המקורי אין יותר משמעות. הכל נעלם", מסביר סוטאנטו ובאותה נשימה מוסיף כי בחר להשאיר את דיוקנו של היטלר בספר כפי שהופיע במקור כדי להוכיח, לדבריו, שבלי המילים הרעילות, היטלר נותר לבהות בחלל ריק.

השאיר את דיוקנו של הצורר, צילום: AFP

סוטאנטו עובד על הספר החדש כבר יותר משמונה שנים ומעריך כי יקחו לו 24 שנים נוספות להשלים את הפרויקט. התהליך כולל חיתוך של הטקסט המקורי אות אחרי אות וסידורן מחדש לטובת טקסט של מתכון. עד כה, סוטאנטו סיים לחתוך ולסדר מחדש בערך רבע מהספר לאחר שהשקיע במשימה לא פחות מ-900 שעות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר